Cykla i Moseldalen

posted in: Cykling, EUROPA, Tyskland | 0
Facebooktwitter

Jag säger bara WOW! Jag vet att Mosel är världsberömt för sina viner men att det skulle vara så fantastiskt att cykla här det var en välkommen överraskning. Utgår du från husbil finns dessutom massor med ställplatser och campingar att välja bland och de flesta ligger vid Mosels strand och precis vid cykelvägarna som slingrar sig mil efter mil längs Mosel och den vackra dalen. För mig som är förälskad i gamla städer med vackra korsvirkeshus är det här en riktigt bra destination. Det fina med att cykla är också att du kan unna dig ett glas vin!

Cykelvägarna går ibland vid bilvägen men ofta längs Moselfloden.

Med husbil i Moseldalen
Vi har nu tillbringat tre dagar i den tyska delen av Moseldalen. Vi kom till Moseldalen via byn Kobern-Gondor nära Koblenz och körde mestadels längs flodens norra väg fram till Cochem. Vägarna är bra, det är bara i byarna det kan bli trångt med en 9-metersbil. Vi lyckades pricka in vårt besök vid Pingst då hela Tyskland verkar ha styrt kosan mot Mosel så varenda camping var full. Men som det alltid gör så löste det sig riktigt bra, vi stod på parkeringen utanför Camping Cochem och betalade 8 euro med dusch och allt. Ingen el, men det gick bra utan!

Rådhustorget i Cochem

Turisttäta Cochem
Efter drygt 250 mil sen vi lämnade Luleå var det skönt att ta fram cyklarna, ge sig upp i sadeln och cykla in till Cochem. En riktig turistmagnet men jag förstår varför, pittoresk med ett vackert gammalt rådhustorg och mysiga restauranger lite här och där. Barnen har en välutvecklad radar för lekplatser och det fanns även här. Vi köpte ett lokalt rieslingvin och strosade runt tills våra magar kurrade och vi cyklade hem till husbilen. Vi tittade efter veganska alternativ på ett par restauranger men det var mest kött överallt så det fick bli lördagstacos i husbilen istället!

Ställplats i Wintrich vid Mosel

På cykel från Wintrich till Bernkastel-Kues

Höjdpunkten på vår tur genom Moseldalen var vår långa cykeltur in till Bernkastel-Kues. Vi blev så glada när vi äntligen hittade en ledig plats och dessutom på en mysig och väldigt prisvärd ställplats i Wintrich för bara 10 euro inkl el. Efter att vid flera ställplatser och campingar fått höra ”it’s full” var det en välsignelse att hitta en lugn liten oas där barnen kunde leka och cykelvägen passerade alldeles bredvid.

Wintrich är en lugn liten by med mysiga vin-och ölhak längs cykelvägen. Det ligger cirka 12,5 km från Bernkastel-Kues men det visade sig vara bra, då fick vi motionera mera!

Gamla torget i Bernkastel-Kues

De första fem kilometrarna cyklade Aron och Rosalie själva. De hittade en lekplats där vi stannade till och sen kopplade vi på deras cyklar på våra och körde in till Bernkastel-Kues. Fantastiskt att kunna cykla i princip hela sträckan vid floden utan att trängas med bilar. Sverige har en hel del att lära sig här! Barnen klagade inte en gång och när vi kom fram åt vi falafel på en restaurang och strosade runt i den äldsta delen av staden. Vi såg Mikaelbrunnen och det smala huset alldeles vid torget, som är så smalt att det är ett under att någon kan rymmas med sina saker där inne.

Vackert att vandra längs de branta vinodlingarna.

Vingårdar i Mosel
För den som vill besöka vingårdar och provsmaka viner är det här ett mecka. Det är fascinerande att titta på de branta vinodlingarna vars skiffergrund ger några av de bästa vinerna i världen. Dessutom är de Europas brantaste, skulle de vara brantare misstänker jag att klätterutrustning skulle krävas för att skörda druvorna.

Nu åker vi mot Strasbourg, en plats vi ville besöka redan förra året men vi saknade miljödekal. Men nu så, bara vädret är med oss! Tips på sevärdheter tas tacksamt emot!